KIT på sommertogt 2022

15. september 2022 12:46 , af Kirsten T. Holm
Lidt fra sommertogtet med KIT 2022

Vi starter d. 10. maj, det tager denne gang 11 timer at komme til Falsterbo, mest for sejl. Så til Kastrup, hvor vi dagen efter oplever bådbranden.

En blæsende tur over Køge bugt, så et par dage i Præstø, hyggeligt, men desværre for tidligt på sæsonen til at opleve at solen bliver spillet ned med trompetsolospil.
16. maj sejler vi 6,5 timer til Vordingborg Nordhavn (centrum), Der er rigtig hyggeligt, især Cafe Oscar på havnen, og Kirkeskoven.

Tag ikke dertil i sydøstlig vind, så bliver man vugget døgnet rundt som i hurtigfærge-bølger, da man skal fortøje yderst på broerne uden molebeskyttelse.

Femø skal prøves. Her skal man betale over nettet, trods mange forsøg lykkes det ikke, så vi smutter videre næste morgen.

Til Skælskør, rigtig fin tur ind gennem fjorden. Der er en del tidevandsstrøm i havnen, så tillægningen lykkedes først i tredje forsøg. Fin by, meget sødt med brolægning med mange malede sten, som børn har malet, nogle med navne, andre med billeder på.

Så halvøen Reersø, her bliver vi i tre dage. Her er kønt og Billigt, 130 kr pr dag incl cykler, el , bad, vaskemaskine og tørretumbler. Nok dyrere næste år. Her har ungdommen sit eget klubhus.

Sluses op til Øer, Øer Maritime Ferieby, hvor vi bliver modtaget af gode venner, der giver kaffe og aftensmad.

4 Dage i Ebeltoft til Bavariatræf, 20 års jubilæum med flere festmiddage og en spændende guidet tur på Fregatten Jylland.

Nappedam oppe ved Kalø slotsruin skal lige afprøves. Her er fint. Klubhuset er åbent døgnet rundt, med frivillig nattevagt på. Der er et par lånecykler og gode cykelstier.

Nu er det tid til næste projekt : Optagning af båden i Egå.

Optagning, en uge på land, havnekort, isætning. 3100 kr.
Vi får afprøvet Rent Skib produkterne, synes selv det bliver fint. Da vi kommer i vandet vil motoren ikke starte …. Der må en ny elboks til til motoren, uha 4000 kr.

Tager til Gilleleje, godt 80 sømil. Næste dag en Dejlig tur ned gennem Øresund for sejl. Ingen færger, ingen bølger, medstrøm med en fart på 6 til 10,7 knob !! til Falsterbo.

D. 15. Juni tilbage i Nørrekås
Foreløbig 532 sømil i år.
3415kr i havnepenge

2. Togt til Sydfynske og Tyskland. D. 27. Juni

Denne gang mod Klintholm, godt 80 sømil. Efter 10 timer holder den nye selvstyrer op med at virke, ledningerne i magnetkoblingen er atter brændt over. For tynde.
Næste dag for første gang på Bogø, hyggelige to dage. Udsigt til Danmarks ældste træfærge IDA, oppe at se møllen, får en guidet tur rundt i møllen af en hyggelig frivillig, også sejler.
Også første gang i Lundeborg, fin havn med nye fine grillpladser, og et godt alternativ til Tally kort : Man betaler for bad i automaten, 5 kr, og får en kode til badet.
Jeg knækker en tand , så vi må til Svendborg. Vi havner lige midt i DGI stævnet, hvor der er 25.000 ekstra mennesker i byen og musik overalt.
Næste dag hurtigt afsted mod Lyø, hvor vi mødes med vores tre jyske hold sejlervenner. Her ligger vi to og to ved bøjer. Vinder vender desværre om natten og det blæser noget op, så det bliver en urolig nat.
Så skal vi finde en havn igen, Fåborg er lige ved. Der er også fint.
Nu går turen tilbage til Svendborg, hvor vi kan nyde den stille by, OG vi møder byens maskot, Delfinen, Delle, der har boet i havnen siden 2019. Så flot at se den springe højt ved siden af både, der sejler ind og ud af havnen.
Får supergodt stjerneskud. Kønt i Svendborgsund.
Til Marstal, her blæser vi inde i 5 dage, der er dog vældig kønt både i Marstal og Æreskøbing, og det er så fint at køre med de gratis busser, der kører en gang i timen næsten fyldt med passagerer. Det betyder der ikke er ret meget biltrafik.
D. 11. Juli tager det ene hold jyder og vi afsted mod Tyskland, Heiligenhafen ved Femern. Stor havn med lang havnepromenade.
Næste dag til Wismar for at nyde den gamle by i to dage.
Kyhlingsborn, her må vi ligge i 3 dage pga blæst. Så bliver det mere rimeligt søndag d 17 juli, så vi vover os ud i 8 -10 secm og to meters dønninger/bølger. Vi havde en plan om at nå til Polen også. Det blæser lidt mere, og pludselig knækker den højre topvanteskrue, og bom og stag farer over til siden. VI MÅ HAVE SEJLET IND !!! det lykkes heldigvis, og vi prøver at krydse ind mod Warnemynde uden at få vinden på siden af båden, altimens jeg holder bom og mast så stille som muligt. Vi får følgeskab af en tysk båd og vores jyske venner. Den tyske båd kalder redningstjenesten , så der kommer også redningsfartøj og politibåd ud, som gør tegn til at vi skal følge efter dem ind i havnen. Nu får vi vind og bølger på tværs, så nu knækker masten halvvejs oppe, og lægger sig skråt bagud til venstremed bommen på sprayhooden, den fine nyistandsatte sprayhood med oplukkevindue (tak Jørgen). Herefter er det meget mere roligt,
og vi kommer fint i havn, uden hjælp.

Jeg ringer hurtigt til forsikringen, Pantaenius, men får bare at vide at jeg skal ringe igen dagen efter, mandag. Det gør jeg så, og får pålagt en masse opgaver: Redde så meget som muligt, tage det med hjem, organisere kran og betale for den og bortskaffelse af vragdele . Vi har en selvrisiko på 10,000 kr så det er ok, bortset fra at det viser sig at det ikke er så nemt at hæve tilstrækkelig med kontanter til at betale de 650 € det koster for kran mm.

Jeg får forhandlet det ned til, at det kun kan lade sig gøre at få forsejlet med hjem. Det lykkes dog også at få bom og rodkick med hjem ved at montere mastestumpen igen.
Der er meget arbejde, det tager hele dagen. Nu er vi de lykkelige ejere af en motorbåd!!!!

Dagen efter smutter vi til Gedser, der er sørme kun 24 sømil. Det virker som en fattig by, men vi vil op på jernbanemuseet og se miljøet, som de brugte i Matador. Det lukker kl 16, så vi kom for sent.
Onsdag til Hesnæs på Falster , med husene der både er stråtækte på tagene og på væggene.

Nu skal vi bare hjem mens det er roligt vejr, så vi tager Klintholm, hvor vi møder Bliss, Nørrekås, Ebbe og Natali. Næste morgen tidlig får vi en flot tur forbi klinten, og fortsætter ca 60 sømil til Kåsaberga.

Næste morgen d 23. Juli tager det 4,5 time at komme tilbage til Nørrekås.

1089 sømil i år foreløbig
3705 i havnepenge, denne tur.

3. Togt Blekinge 1. August til 8. August Familietur

I roligt vejr tager Stefan med mod Blekinge, lægger til på Hanø. Får en fin gåtur, og et dejligt bad. Der er fine toiletter, og ikke noget med låse og koder. Næste dag får vi den fineste plads i Vægga Fiskehamn, hvor vi bliver taget imod af to så flinke Nørrekåsere, som vi desværre har så svært ved at lære navnene på.
Næste dag kommer Siri og familien, og Stefan tager toget til Ystad.
Fredag sejler vi til Tjærø, så børnebørnene kan få vafler og bade mens vi ligger for anker i lagunen, Pellakrok. Vi er desværre nødt til at tage tilbage fordi det vil blæse op, så vi sætter de voksne af i Vægga, så de kan køre den til Stærnø Vindhamn, hvor vi mødes. Der er så flot natur der og det er billigt der. 150 sv kr.
Lørdag aften kører de hjem. Vi tager til Hællevik næste dag (den fantastiske købmand der har dog reduceret varesortimentet væsentligt).
Mandag d. 8. sejler vi til Nørrekås. Det tager 9 timer.

1241 sømil foreløbig i år
Knapt 800 d. kr. i havnepenge.

4. Togt. Hammertræf og Jylland

Fredag d. 12. August sejler vi til Hammeren, får en fin plads i inderhavnen.
Lørdag går vi i det dejlige vejr en tur rundt om Opalsøen. Det er virkelig en fin tur. Om aftenen sidder vi ca 12 mennesker og griller og hygger. Vi bliver nødt til at tyvstarte , kan ikke vente til det annoncerede tidspunkt kl 19. desværre bliver Hasleboerne i deres både, vi havde ellers dækket til dem. Vi skulle have været tydeligere i invitationen. Men en dejlig aften, måske røg der lidt rigelig rosevin indenbords. Jeg holdt i hvert fald en uges pause bagefter.
Næste morgen kl 6 sejler vi til Ystad, 5,5 time.
Mandag passerer vi Falsterbo og prøver Klagshamn lidt før øresundsbroen. Det er ikke sidste gang. Et fint, fint klubhus og bad. Hyggeligt og roligt.
Tirsdag til NIVÅ, hvor vi har en aftale med Thomas Taatø fra Elvstrøm Sails. Han kommer og viser os vareprøver, og vi får bestilt de nye sejl. Det bliver en opgradering til laminerede sejl med sejlpinde. De skulle komme omkring 21.9 samtidig med den nye mast. Vi har også fået bevilget en ny sprayhood med nye bøjler, så det får vi bestilt hos Kapell annatt i Malmø. Atter en ny havn : Hornbæk, der er også hyggeligt, men lidt dyrere, 250 kr. Lynæs, også ny for os, fine bade. Så indom Odden, og lørdag videre mod Ebeltoft, hvor det bliver en dejlig tur efter Odderevet.
Søndag er det uvejr, men mandag kan vi tage til Egå og bestille optagning, så vi kan checke siderne, om masten skulle have lavet ridser. Da vi nærmer os Egå går vindinstrumentet i stykker, hvad sker der dog i Egå. Det har den gode konsekvens at vi nu kan ligge gratis ved Marinecentrets servicekaj i 4 dage, ulempen er at et nyt instrument koster godt 4000 kr.. Torsdag får vi båden op, der er ingen ridser OG 0 rur. !!! Båden bliver vasket , pletmalet, og ny zink ved skruen, så behøver den ikke at komme op til foråret.

Torsdag eftermiddag tager vi til Nappedam

der venter en fødselsdag d. 27. og en barnedåb d 28. Vi låner sejlkubben til fødselsdagen og har meget sjov med at servere en velkomstdrink, som ingen kan gætte hvad er !!! Det er den
reneste sodavand.. I Nappedam er 5. dag gratis, så vi bliver til tirsdag, og får vasket tøj.
Tirsdag og onsdag er på Sejerø, de kalder den Bjergenes Ø, der er også 30 m højt, nogen steder. Cykler tur. Der er næsten ingen trafik. God oplevelse.
Torsdag tager vi afsted 5,40 , der er nemlig skydeøvelser ved Odden kl 9, sejler de 40 mil til Hundested, her glemmer vi lige at holde øje med kompasbøjen ved havnen, så vi kommer lige lidt ind i noget sand.

Fredag formiddag til Hornbæk ca 25 mil. Familien kommer til aften, vi har tilbudt at passe børn lørdag og søndag. Vi sejler med børnene til Kronborg, Helsingør lørdag og går en fin tur om Kronborg om søndagen.
Mandag runder vi Kronborg og maser os ned til Rungsted , hvor vi er blæst inde i 4 dage. Hvor er der megen gang i sejladsen der !
Mandag masser af optimistjoller og større joller, tirsdag masser af sejlbåde ude og enkelte joller

Onsdag også en del ude, og torsdag i lille kuling en jolle ude med ledsagebåd.
Fredag krydser vi Øresund til Lomma, lige nord for Malmø.
Lørdag sejler vi til Abbekås, der er hyggeligt, og billigt. På turen møder vi en hel del unge, der sejler med surfsejl på et surfbræt medt foil. Det er let vind, men ved at pumpe med sejlet kan de få brættet op på tfoilen, og så går det virkelig stærkt. Det ser rigtig sjovt og spændende ud. Bjarne planlægger at prøve.
Søndag går turen til Nørrekås, så glæder vi os til snart at få mast og sejl på igen.

Denne tur 640 sømil, 1683 i alt i år. Foreløbig.
4290 kr. i havnepenge denne tur.